カルチャー
【#2】ヒンジ・フィンガー
2021年8月13日
text: Peter O'Grady as known as Joy Orbison
translate: Miho Haraguchi
edit (Japanese): Wataru Suetsugu
遡ること2010年、僕のデビューシングル「Hyph Mngo」がリリースされて約1年が経った頃、初めて海外でのDJが決まりました。奇妙なことに、それはベルリンの超有名クラブ、Berghainでの仕事でした。残念なことに当時の僕はそのベニューがどんな場所なのか全く知りませんでした。MoodymannやActress、Will Bankheadもラインアップされていて、僕の記憶が正しければZipやRicardo Villalobosが上階のPanorama Barでプレイしていたはずです。本当にめちゃくちゃな旅でした。しっくりくるセットを思いつくまで、あの洞窟のような空間を何時間も歩き回っていたのを覚えています。何をプレイしたらいいのか、なぜ僕のDJが朝の7時に始まるのか、自分がこのブッキングを受けるに値するDJだったのか、さっぱりわかりませんでした。しかしそんな考えは杞憂に終わり、DJはかなり上手くいって(UKファンキーをとにかく沢山プレイしました)、その旅全体が自分にとって忘れられない経験になったのです。
このコラムを読んでくれている人の中には、Will Bankheadが自身のレーベルである〈The Trilogy Tapes〉をはじめ、〈Mo’ Wax〉や〈Honest Jon’s〉のために手がけた最高に素晴らしいデザインの数々とその功績を知っている人がいるかもしれません。ベルリンのKottbusser Tor近くにある風変わりな地下のパブで彼を紹介されて、次の週末から僕たちは2011年(くらい)にレコード・レーベル〈Hinge Finger〉を共に始めるべく動き始め、いくつものリリースやプロジェクト、パーティーのために2人で作業を重ねていきます。彼は本当に刺激的な存在で、あんなにもクリエイティブで妥協を知らない人間が自分の人生の一部であることは、本当に幸運だと思います。
しかし、最も話したいのは、僕たちが初めて出会った時にパブでWill Bankheadが僕に言った言葉です。その言葉があったからこそ、僕たちは一緒に仕事をするようになり、そして結果としてレコード・レーベルまでをもスタートさせるに至りました。彼の言葉をそっくりそのままは覚えてはいませんが、「君の叔父さんはRay Keithなんだよね? 彼はグネっとしたリングをはめてるよね?」みたいな感じだったと思います。その言葉があったからこそ、僕はあの「ヒンジ・フィンガー」リングに魅了されるようになっていったのです。
90年代半ばの多くのジャングル、ドラムンベースのDJたちと同じように、Rayはジュエリーが大好きだったし、そのことで彼は知られていたように思います。子供の頃、僕はRayのダブプレートに目を通したり、ミキサーの使い方を探ったり、彼がターンテーブルの横に置いていたジュエリーをじっと見たりしてRayと僕のいとこの住む家で過ごしていました。光り物がいくつもあるなかで僕が一番の宝物だと感じたのは、Vivienne Westwoodのゴールドの「ヒンジ・フィンガー」リングでした。
今では、そのリングは一般的に「ナックル・リング」とか「アーマー・リング」と呼ばれているはずです。なぜWillと僕が「ヒンジ・フィンガー」と呼んでいたのかハッキリとは覚えていませんが、彼の言葉のセンスがまるで魔法のようだったことは確かです。
このアイコニックなリングについてもっと詳しく知りたいと思った人がいるかもしれませんが、悲しいことに僕には十分な知識がありません。だけど、このコラムをきっかけに、自分自身で答えを見つけてくれたら嬉しいです(僕はめんどくさがって、調べることをしなかったので)。
Rayいわく、その「ヒンジ・フィンガー」リングはMC Navigator(当時のRayのジュエリー・アドバイザー)を通して手に入れたもので、2000年代半ばにはどこかに無くしてしまったそうです。その頃僕はまだ10代はじめだったので、実物を目にすることはできませんでしたが、そのVivienne Westwoodのリングは僕が思い描く90年代半ばのドラムンベースそのものです。彼らがハイエンド・デザイナーブランドをどのように非文脈化して、ホクストンの地下クラブという異質な環境にいざなったのか、僕がそういった音楽から聴き取ることができる気品と精巧さをジュエリーがいかにリフレクトしていたか、という点に僕は大きな魅力を感じます。
僕はこのコラムを書きながら、自分がもっとこのアイテムについて知るべきだと気がつきました。なので、もしこれを読んだ誰かがその真相に辿り着けた時には、hingefinger@gmail.comまでメールをもらえると嬉しいです。
読んでくれてありがとう x
プロフィール
ジョイ・オービソン
英語版
↓
Hinge Finger
Back in 2010, about a year or so after the release of my debut single ‘Hyph Mngo’, I had my first international DJ booking. Bizarrely it was at Berlin’s infamous super club Berghain, an institution that I was (regrettably) completely ignorant of up to that point. Moodymann, Actress & Will Bankhead were also on the line up & if my memory serves me right Zip & Villalobos were upstairs in Panorama Bar (!!). It was a mad trip, I remember pacing around that cavernous space for hours before my set trying to make sense of it. I had no idea what I was going to play, why my set started at 7am and whether I even deserved to be booked there at all. The gig went fairly well though (I played a load of UK Funky) and the trip overall was something I will never forget.
Some of you readers may be aware of Will Bankhead and his insane design legacy for Mo’ Wax, Honest Jons and his own imprint The Trilogy Tapes. Well, a day after this infamous night (for me at least), in a weird underground pub near Kottbusser Tor I was introduced to the man himself and we’ve been friends ever since. Following that weekend, we went on to start a record label together in 2011(ish), called Hinge Finger and have since worked closely on a number of releases, projects & parties. He’s a really inspiring guy & I feel really fortunate to have had such a creative and uncompromising mind in my life.
To get to the point of this piece though, there was something he said to me in the pub when we were first introduced, that lead to us working together & eventually starting a record label. I can’t remember what his exact words were but it was something to the effect of ‘your uncle is Ray Keith right? he’s got a that weird bendy ring, hasn’t he?’, and thus began my fascination with the infamous ‘hinge finger’ ring.
Like a lot of Jungle / Drum ‘n’ Bass DJs of the mid 90’s Ray was really into jewellery, I feel like he was pretty infamous for it too. While I was growing up, I spent a lot of time around Ray & my cousin’s flat flicking through his dubplates, trying to work out how the mixer worked and gawping at his jewellery that he’d leave beside the turntables. I was like a magpie to that shit but undoubtably the jewel in the crown was his gold Vivienne Westwood piece.
Now it’s probably worth pointing out at this point that I think the ring in question is generally referred to as a ‘knuckle ring’ or ‘armour ring’. I’m not entirely sure why Will and I have always called it a hinge finger, although he does have a magic way with words.
If you’re looking for an in-depth study of this iconic piece, Im sadly not knowledgeable enough to do that, but hopefully this little appreciation post will set you on your own little journey of discovery (that I’ve clearly been too lazy to embark on).
According to Ray, his ‘hinge finger’ was sourced by the MC Navigator (his jewellery guy back in the day) and sadly went missing somewhere in the mid 2000’s. I was in my early teens while all this was going on so didn’t get to witness it first hand, but for me this Westwood piece really encapsulates how I visualised Drum ‘n’ Bass in the mid 90’s. I love the way these guys decontextualized high-end designers and dragged them down to Hoxton basement clubs and how the jewellery of that time mirrored the elegance and sophistication I heard in the music.
Writing this little piece has made me realise I should probably try find out more about the origins of this item. So, with that in mind, hit me up if you can shed some light on it, it’ll be much appreciated – hingefinger@gmail.com
Thanks for reading x
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